Wetgeving bewakingscamera’s: vergeet je niet te registreren!

Bij het plaatsen van een bewakingscamera of volledig camerasysteem aan je woning, in een winkel of op een bedrijfssite ben je verplicht je camera’s online te registreren. Bovendien moet je deze aangifte jaarlijks valideren. Maar waarom, wanneer en hoe moet je je camera’s nu net registreren?

Op 25 mei 2018 is de wetgeving inzake bewakingscamera’s in voege gegaan. Deze wet omvat alle camera’s die gebruikt worden voor toezicht en bewaking van plaatsen om misdrijven vast te stellen en/of te voorkomen. Dergelijke camera’s moeten online aangegeven worden via de website www.aangiftecamera.be

Waarom moet je volgens de wetgeving je camera’s registreren?

Door deze registratie krijgen de politiediensten een overzicht van waar bewakingscamera’s geplaatst zijn. Bij feiten kunnen ze dan snel kijken of er ergens in de buurt beelden werden opgenomen en weten ze ook tot wie ze zich moeten richten om deze beelden te bekijken.

Wanneer ben je verplicht je bewakingscamera’s online te registreren?

Dient jouw camera om een bepaalde plaats te bewaken én misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen of vast te stellen? In dat geval registreer je je camera’s gratis online. Doe je dit niet, dan riskeer je een boete volgens de huidige wetgeving.

Enkele voorbeelden van camera’s die geregistreerd moeten worden:

  • Een camera die aan de ingang van een woning hangt, met als doel de woonst te bewaken;
  • Camera(‘s) op een bedrijfssite of in een winkel ter preventie en/of voor het vaststellen van diefstal of beschadigingen.

Hoe begin je aan de online registratie van je bewakingscamera’s?

Ga naar de website www.aangiftecamera.be. Meld je aan met je elektronische identiteitskaart, token of beveiligingscode via mobiele app. Je krijgt dan eerst en vooral je eigen gegevens te zien die je, indien van toepassing, kan wijzigen. Vervolgens kan je het camerasysteem registreren door volgende stappen te vervolledigen:

  • Geef aan of je de camera in eigen naam of als vertegenwoordiger van een onderneming wenst te registreren. Opgelet: zijn er verschillende personen in een onderneming verantwoordelijk voor de verwerking van de camerabewaking? Dan moet slechts één persoon de registratie voor zijn/haar rekening nemen.
  • Duid vervolgens aan of het over een niet-besloten (vb. openbare plaatsen, op openbare wegen) of besloten plaats gaat en geef het adres door. In de meeste gevallen zal het gaan om een besloten plaats.
  • Vervolgens geef je voor elke camera de exacte locatie door. Noteer of duid de nodige specificaties verder aan. Velden met een ster zijn verplicht.
  • Vul de contactgegevens van de verantwoordelijke persoon in men kan contacteren om beelden op te vragen.
  • Verklaar tot slot de naleving van de wetgeving en valideer de registratie van je camera(‘s).
  • Je kan een attest van registratie downloaden.

JOJO Systems bezorgt je bij de installatie van camerabewaking steeds een handig stappenplan om de registratie te voltooien. Er is ook een uitgebreide handleiding van de Federale Overheidsdienst.

Jaarlijkse validatie van je bewakingscamera’s

Je zal je registratie jaarlijks moeten valideren. Via de website log je opnieuw in. Vervolgens zie je ‘mijn aangiften’ staan. Zijn alle gegevens van de aangifte nog hetzelfde, klik dan op ‘Valideren’.

Zijn er wijzigingen (bijvoorbeeld een extra camera)? Klik dan op “Details wijzigen” en doe de nodige aanpassingen. Is je systeem niet langer meer in dienst of ben je zelf niet meer de verantwoordelijke? Klik dan op ‘Buiten dienst stellen’. Tot slot kan je het attest van validatie downloaden.

Interesse?

Vraag een vrijblijvende analyse aan, waarbij onze experts uw situatie volledig onder de loep nemen en advies op uw maat geven.

Ben je op zoek naar een systeem om je woonst of onderneming beter te beveiligen? JOJO Systems is jouw klankbord om je hieromtrent advies te geven.

Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie
Vraag uw vrijblijvende analyse aan
Contact