Sluiten

Hoe breng je meer structuur in je thuiswerkdag?

Hoe breng je meer structuur in je thuiswerkdag?

Thuiswerken blijft ook de komende weken nog de norm. Dit vergt heel wat organisatie en inspanningen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je thuiswerkdag van een leien dakje loopt? We delen graag enkele tips met je.

  1. Begin je dag zoals een gewone kantoordag

Zet je wekker op het normale uur. Je hebt dan voldoende tijd om je eigen ochtendrituelen rustig te doorlopen zodat je fris en monter én zonder stress aan je werkdag kan beginnen. Blijf ook zeker niet in je pyjama zitten, maar kleed je aan alsof je ‘echt’ naar het werk gaat. Je weet immers nooit of je een onverwachte videocall krijgt.

  1. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding

In onze vorige blogpost haalden we reeds aan dat je best kiest voor een plek/ruimte waar je geconcentreerd en rustig kan werken. Heb je geen aparte ruimte ter beschikking, zorg dan dat je jezelf installeert op een plaats waar je zo weinig mogelijk afleiding hebt van andere gezinsleden, televisie, enzovoort. Zet eventueel de meldingen van je smartphone op stil als meldingen van bepaalde apps (zoals bijvoorbeeld Facebook, Whatsapp, … ) je storen.

  1. Maak een duidelijke planning op voor jezelf

Begin je dag (of de avond voordien) met het opstellen van een planning of to do-lijstje voor je thuiswerkdag. Dit brengt namelijk rust in je hoofd en het geeft een positief gevoel als je een taak voltooid hebt. Door het maken van een planning of lijstje kan je bovendien zorgen voor voldoende afwisseling binnen je taken zodat je gefocust blijft en niet steeds eenzelfde taak uitvoert.

  1. Maak eventueel ook een planning op voor je kinderen

Heb je je eigen planning opgesteld? Geef dan ook zeker aan je huisgenoten door wanneer je niet beschikbaar bent. Heb je kleine kinderen thuis? Maak dan aan de hand van een duidelijke planning met pictogrammen/afbeeldingen duidelijk wanneer je aan het werk bent en welke taken/opdrachten/activiteiten ze op bepaalde tijdstippen kunnen doen. Probeer ook in hun planning zoveel mogelijk afwisseling te steken zodat de verveling niet toeslaat en jij rustig kan verder werken.

  1. Zorg voor voldoende pauzes en beweeg

Net zoals op kantoor is het belangrijk om korte pauzes in te lassen. Strek je benen even en ga naar het toilet of haal jezelf een lekkere kop koffie. Neem je lunchpauze niet aan je werkplek. Dit zorgt er namelijk voor dat je ogen wat rust krijgen en dat je kunt ontspannen. Ga lekker even buiten een frisse neus halen of neem je pauze in een andere ruimte.

  1. Pas je werkblokken aan indien je job dit toelaat

Indien je job dit toelaat, kan je eventueel in samenspraak met je werkgever bespreken om je werk uit te voeren op andere tijdstippen. Ben je bijvoorbeeld een echt ochtendmens en zijn de ochtenduren jouw productiefste uren van de dag, overweeg dan om vroeger aan je werk te beginnen. Of eisen je kinderen de aandacht op en kan je pas rustig aan de slag als de kinderen in bed liggen? Verplaats dan indien mogelijk een werkblok naar de avonduren zodat je door de dag tijd kan doorbrengen met je kinderen.

Nog meer thuiswerktips? Blijf dan zeker onze blog en sociale media volgen!

 


Onze kwaliteitsmerken

  • Ekey