Sluiten

089 85 86 87

5 tips voor een ergonomische werkplek

Doe jij aan thuiswerk? 5 tips voor een ergonomische werkplek!


In vele bedrijven besteedt men aandacht aan ergonomisch werken. En terecht, want het draagt bij tot productiviteit én het voorkomt heel wat lichamelijke klachten zoals nek- en rugpijn, pijn in de polsen, enzovoort. Hoe zorg je ervoor dat je ook in je ‘home office’ de regels van de ergonomie zoveel mogelijk kan toepassen? Wij geven je graag enkele tips om thuis je werkomstandigheden te optimaliseren.

  1. Ga voor een rustige werkplek of een afzonderlijke ruimte

Kies voor een plek/ruimte waar je rustig en geconcentreerd je taken kan uitvoeren. Ben je in deze coronatijden niet alleen thuis, spreek dan duidelijk met je partner/kinderen af wanneer je aan het werk bent. Heb je kleine kinderen in huis, werk dan eventueel met een pictogrammenplanner waarbij je duidelijk aangeeft wanneer er gewerkt wordt en wanneer er tijd is om te spelen.

  1. Zorg voor een goede lichtinval op je werkplek

Heb je verschillende ruimtes of plekken waar je kan werken? Ga dan voor de plek/ruimte die voorzien is van voldoende omgevingslicht en waar je eventueel nog extra verlichting kan aansteken indien nodig. Het daglicht kan best langs de zijkant binnenschijnen zodat je niet te maken krijgt met tegenlicht of verblinding. Hierdoor geraken je ogen minder snel vermoeid.

  1. Plaats je scherm op de juiste hoogte

Werk je op je computer, zorg er dan voor dat je beeldscherm op de juiste afstand en hoogte staat. Idealiter staat je beeldscherm op armlengte van je gezicht af en bevindt de bovenrand van het scherm zich op ooghoogte. Heb je een laptop, dan kan je deze verhogen door er iets onder te plaatsen zoals een stapel boeken, een stevige doos, … zodat je scherm op een aanvaardbare hoogte komt en je geen nekklachten krijgt. Let wel steeds op voor oververhitting indien je iets onder je laptop plaatst.

  1. Besteed voldoende aandacht aan je zithouding

In de ideale situatie beschik je over een verstelbare bureaustoel, al leert de praktijk ons dat we thuis vaak niet over dergelijk zitmateriaal beschikken. Gelukkig zijn er enkele tips waardoor je alsnog een goede zithouding kan aannemen. Is je stoel te hoog en kan je je voeten niet plat op de grond zetten, plaats dan een (schoenen)doos onder je voeten. Plaats een kussen achter je rug als de rugleuning van je stoel niet goed aansluit bij je rug. Op deze manier kan je je (onder)rug de nodige ondersteuning geven.

  1. Verhoog je comfort met extra hulpmiddelen

Werk je met een laptop, opteer er dan voor om een apart toetsenbord en muis te gebruiken. Dit zal je gebruiksgemak aanzienlijk verhogen. Moet je tijdens je werk veel bellen, kies dan eerder voor een headset in plaats van de klassieke telefoonhoorn. Zo hoef je niet langer de hoorn tussen je schouder en je oor te houden en zal je nek je dankbaar zijn.

Wil je graag meer tips en tricks rond thuiswerk? Blijf dan zeker onze blog volgen. In onze volgende post vertellen we je hoe je meer structuur kan brengen in jouw thuiswerkdag(en).

 


Onze kwaliteitsmerken

  • Ekey